Ciepły wiatr z ładnym głosem – wywiad z panem Kazuaki Kouchi

2015/12/24 § 2件のコメント

O muzyce okinawskiej już wpisałam dawno (ten post), a w międzyczasie miałam okazję pojechać na Okinawę i poznać śpiewaka muzyki tego typu.

To było zupełnie szczęśliwy przypadek – byłam z kuzynką w barze i miałyśmy malutki podzielony pokój. W pewnym momencie popukał nasze drzwi i wszedł młody pan, proponując prywatny dla nas mini koncert (taka była koncepcja baru, a myśmy nie wiedziały).

Zaśpiewał parę piosenek okinawskich i wymieniliśmy parę słów. Bardzo przyjemnie rozmawiało nam się i na końcu dostałam jego płytę.

To spotkanie było rok temu, a jesteśmy nadal w kontakcie. Od czasu do czasu słucham jego programu radiowego i płyty.

Tym razem on, pan Kazuaki Kouchi, zgodził się ze mną prowadzić wywiad, choć on jest pisemny, więc z wielką radością pozwolę sobie tutaj udostępnić.

Biografia pana Kazuakiego (幸地和秋);

12358441_864519316997708_954507068_n

w stroju koncertowym

Pochodzi z wyspy Kume, pref. Okinawa. Od 2009 roku uczy się u piosenkarza Kouei Tsuha (津波恒英). Dostawał najlepsze nagrody w kilku konkursach. Śpiewa nie tylko w Japonii ale również w Chinach i w Singapurze. Jest członkiem zespołu “Seamens” oraz ma swój program radiowy “Myślimy o muzyce okinawskiej z Kazuakim Kouchim! (幸地和秋と民謡を考えよう!)”.

To zaczynamy wywiad!

***

– Co pana zachęcało do śpiewania? Czy lubił pan śpiewać od dawna?

– Jako dziecko lubiłem śpiewać i jak jeszcze chodziłem do przedszkola to śpiewałem enkę (rodzaj muzyki japońskiej, na której się śpiewa o miłości, tęsknocie, melancholię itd.). Zainteresowałem się muzyką okinawską w domu seniorów, kiedy słuchałem śpiewu przez Ojii i Obaa (dziadkowie i babcie) to wzruszyłem się na ich słowa, potem naturalnie myślałem, że sam chcę zaśpiewać.

– Co jest według pana najpiękniejszym cechem muzyki okinawskiej?

– Słowa i tradycja.

12358003_864519243664382_936668910_n– Czy w dzisiejszych czasach też komponuje się nowe utwory? Czy są różnicy w słowach i melodii w zależności od epok albo miejsca?

– Pojawiają się ponad 100 nowych piosenek rocznie. Niby Okinawa Okinawą, lecz każda wyspa, każdy region ma inne dialekty i kultury, więc muzyka też brzmi inaczej.

– Czy pan ma jakieś wyjątkowe wspomnienia w swojej karierze jako muzyk?

– Wzruszam się za każdym razem kiedy widzę uśmiechy i łzy na twarzach słuchaczy.

– Jakie inne rodzaje muzyki panu się jeszcze podobają? Jakie pan ma hobby?

– Lubię spokojną muzykę, na przykład ballady. Jeśli chodzi o hobby to mam za dużo i sam się nie ogarniam. (*z tego co wiem to pan Kazuaki interesuje się przynajmniej motocyklem, samochodami i gotowaniem)

– Na końcu proszę mi powiedzieć jakie są pana plany na przyszłość i marzenie.

– Konkretnych planów jeszcze nie mam, natomiast chciałbym śpiewać w innych państwach. Moje marzenie to żeby ludzie na świecie skojarzyło muzykę okinawską z moim nazwiskiem.

– Dziękuję bardzo.

– Dziękuję.

***

Młody muzyk jeszcze opowiadał, że jest mnóstwo śpiewaków muzyki okinawskiej, chociaż tylko ze śpiewem to raczej ciężko stać na życie i coraz więcej osób rezygnuje z tej muzycznej drogi.

Obecny problem to mało jest kto może uczyć śpiewania lub grania na tradycyjnych instrumentach, co powoduje barom bez tańcowania i śpiewania (w barach na Okinawie ciężko sobie wyobrazić wieczór bez tańca i śpiewu) i coraz mniej młodych osób interesuje się tym typem muzyki.

pic_focus10_01

w barze. Jak gra muzyka to wszyscy tańczą albo całym sobą albo rękoma.

To teraz posłuchamy jak pan Kazuaki śpiewa jeden z najpopularniejszych utworów muzyki na jego dziedzinie – “Warabi Gami (童神/bogowie w dzieciach *w okinawskiej kulturze wierzy się, że w niemowlętach siedzą bogowie)”, kołysanka okinawska.

Jeszcze tu jest link do najnowszego (24.12.2015) odcinku jego programu radiowego – goście są właśnie jego zespół Seamens, są ubierani świątecznie i rozmawiają, rozmawiają (uwielbiam ich akcent w języku), gadu gadu i zabrakło im czasu na śpiewanie :O 😉

A tutaj jego występ w restauracji. Dziewczynka bawi się w tańcu 🙂

Serdeczne podziękowanie panu Kazuakiemu, życzę Wam Wesołych Świąt!

タグ: , , ,

§Ciepły wiatr z ładnym głosem – wywiad z panem Kazuaki Kouchi」への2件のフィードバック

Dodaj komentarz (śmiało!:))

これは何 ?

Japonia na bakier で「Ciepły wiatr z ładnym głosem – wywiad z panem Kazuaki Kouchi」を表示中です。

メタ情報

