Papier ma głos – plakaty podczas wojny

2015/12/11 § 1件のコメント

Przez przypadek znalazłam plakat japońskiego piwa Kirin.

Może najpierw przegląd;

kirin-1

1927r.

Ta kobieta jest Marichiyo (まり千代), która wtedy była bardzo słynną geiszą. A w  tle browar piwa w Jokohamie.

 

%BF%E5%C3%E5%C8%FE%BF%CD

1926-35?

Jak na ów czas bardzo alternatywny i trochę awangardowy plakat z kobietą w stroju kąpielowym.

 

kirin-6

1926-35?

 

kirin-0

“kobieta trzymająca piwo”

%CC%EB%BA%F9

1939r. / piwo Yozakura do eksportu

W roku 1939 pobito rekord ilości produkcji piwa w przedwojennej Japonii. Potem w związku z II wojną światową browary zostały pozamykane i eksport piwa też się wycofał.

060826121Wszystkie te plakaty są wykonane przez grafika/malarza Hokuu Tada (多田北烏/1889-1948).

Pracował nie tylko dla Kirin Beer, ale również dla podręczników, czasopism dla dzieci oraz dla kobiet. Jego dzieła charakteryzują się stereoskopowym sposobem malowania m. in. pięknych kobiet.

 

Podczas II wojny światowej nastąpiła kontrola plakatów i jeśli obrazy lub treść nie pasują do idei (podżegać obywateli do wojny) to nie pozwalano opublikować.

 

Kirin Beer nie był wyjątkiem;

 

obydwoje są z ładną, uśmiechającą kobietą, lecz 6 lat różnicy publikacji robi przepaść;

  • jedwabna sukienka wieczorowa bez rękaw // sukienka (włókna?) z rękawami, mniej pokazania ciała
  • fryzura – z 1939r. jest skromniejsza
  • cień – kobiety // żołnierza

Inny przykład;

To też plakaty Tady dla sake z marki Gekkeikan (月桂冠), a już chyba nie trzeba opisać różnicy.

(Mnie również interesuje wpływ Alfonsa Muchy w pierwszego plakatu. Choć nie wiem, czy faktycznie Mucha zainspirował Tadę.)

 

W Japonii jest zawsze pełno plakatów i neonów – skoro tak, to łatwo rozumieć, iż jeden taki plakat pod wpływem kontroli mówi więcej niż radio i telewizja, które nie były dostępne dla wszystkich.

広告

§Papier ma głos – plakaty podczas wojny」への1件のフィードバック

  • Nana Arima より:

    Faktycznie jest w tym plakacie coś z Muchy, ale też i plakaty te kojarzą mi się ze stylem artystów pin-up takich jak Rolf Armstrong czy Jules Erbit. Bardzo lubię sztukę z lat trzydziestych i czterdziestych, a za sztuką secesyjną wprost przepadam. ^^

Dodaj komentarz (śmiało!:))

以下に詳細を記入するか、アイコンをクリックしてログインしてください。

WordPress.com ロゴ

WordPress.com アカウントを使ってコメントしています。 ログアウト / 変更 )

Twitter 画像

Twitter アカウントを使ってコメントしています。 ログアウト / 変更 )

Facebook の写真

Facebook アカウントを使ってコメントしています。 ログアウト / 変更 )

Google+ フォト

Google+ アカウントを使ってコメントしています。 ログアウト / 変更 )

%s と連携中

これは何 ?

Japonia na bakier で「Papier ma głos – plakaty podczas wojny」を表示中です。

メタ情報

%d人のブロガーが「いいね」をつけました。