Wydarzenia Strategiczne – Ale Super!

2012/11/09 § コメントする

Boże Narodzenie w Japonii to bardziej tradycyjne niż urodziny Cesarza.

 

Czy ja sobie żartuję?

Nie. To jest prawda. Według historii Japonii po raz pierwszy świętowali Boże Narodzenie w 1552r. Tzn. w tym roku odbyła się pierwsza msza świąteczna. Ponieważ ówczas chrzciańskie zwyczaje przekazali nam Portugalczycy, mówiło się “Natal (Boże Narodzenie po poltugalsku)” na to święto. (mój laptop nie ma dużej litery “ś”, więc proszę mi wybaczyć pisać małą literą)

 

Teraz urodziny Cesarza przypada 23 grudnia, jednak to są urodziny Cesarza Akihito. (Zawsze podziwiam się jak obcokrajowcy dobrze wiedzą jakie ma na imię nasi Cesarzowie. Bo u nas Cesarz to po prostu Cesarz, mówi się “天皇陛下/Tennou heika/majestat”, a poprzedni Cesarzowie – Showa Tennou, Meiji Tennou itd. czyli nazwa jego ery + Tennou, a nie specjalnie zwracamy uwagi na ich imiona.) W związku z tym terazniejsze urodziny Cesarza mamy dopiero od 1989r.

 

Co ciekawe, to zdecydowanie weselej świętujemy urodziny Jezusa niż Cesarza.

Jak jest już listopad, w różnych miejscach przagotowuje się na Boże Narodzenie, które teraz się mówi “クリスマス/kurisumasu/Christmas”. Ostatnio interesuje mnie jaką sprytną strategię mają firmy, marki oraz sklepy. Parę lat temu podróżowałam po Japonii robiąc zdjęcia choinkom i miałam wrażenie, że rzeczywiście Christmas to wielkim “iwentem” w całej Japonii (Choinki, iluminacje, muzyka, dekolacje…).

 

Mówiąc o Bożu Narodzeniu, chyba nie mało Japończyków przypomina sobie tort świąteczny. I jeszcze niektórzy chyba kurczaki z KF*.

 

A dlaczego? Tort świąteczny zaczęła sprzedawać marka cukierni Fujiya w 1910. Prawdopodobnie ówczas torty były wielką frajdą, a jeszcze specjalnie przygotowane z okazji jakiegoś obcych świąt to dlaczego nie cieszyli się?:) Od tego czasu (z wyjątkiem podczas stanu wojennego) każda cukiernia zaczęła się starać o stworzenie oryginalnego tortu i dzięki temu teraz wśród Japończyków Boże Narodzenie jest silnie związane z tortem świątecznym.

 

W ostatnich jakichś 15 lat (to tylko moje wrażenie) K*C dobrze reklamuje swój zestaw świąteczny i u niektórych kurczak z *FC jest już atributem na Bożu Narodzeniu.

 

Jeszcze nie możemy zapomnieć o Halloweenie.

Halloween w Japonii odrónia się od niego w Stanach. Tutaj znowu pojawiają się różne strategie handlowe. W restauracjach dopiszą na kartę “limitowane menu dla Halloween’a” tj. zazwyczaj zupa dyniowa, spaghetti z dynią itd. dyniowe dania. No i desery też. Herbatniki z dynii, ciasto z dynią, budyń z dynii… a w klubach organizuje się imprezy Halloweenowe i fajnie się bawi.

 

A dla dziewczyn najbardziej stresujący dzień w roku to chyba Walentynki (jap. バレンタイン/barentain).

W 1936 roku marka czekolady wystawiła swoją reklamę na gazecie z okazji Walentynek. Promotowali po prostu ich czekoladę na Walentynki. Wtedy prawie nikt nie myślał, że za kilkadziesiąt lat czekolada zostanie wielkim symbolem Walentynek.Ponieważ w 1936r. mimo reklamy tylko 5 tabeleczek czekolady zostały sprzedawane na te wydarzenie. A po wojnie marki czekolad promotowały ich produkt z okazji Walentynek.

 

Przez to Dzięki temu teraz jest stabilny zwyczaj, że dziewczyny pieką/robią słodycze dla chłopaków. Często przekażą/przyznają swoją miłość, dając czekoladę. Znaczenie tego wydarzenia odbiegają – dziewczyny rozdają chłopakom wokół niej, niezaleźnie jej emocji wobec nich (tzw. 義理チョコ/giri czoko/czekoladka z obowiązku) lub dziewczyny dla swoich koleżanek (友チョコ/tomo czoko/czekoladka z przyjeźni), takie czekoladki są oczywiście promotowane przez marki.

 

(reklama w telewizji jednej marki czekolady)

 

 

Chyba już jest kwestia czasu jak zaczynamy świętować Wielkanoc po japońsku.

Myślę, że to właśnie charakter Japończyków – ubielwiają nowość, limitowane rzeczy, chętnie na to inwestują i świtenie się bawią, nie przejmując się, że tak naprawdę to czasem takie wydarzenia nic nie ma wspólnego z nami.

広告

Dodaj komentarz (śmiało!:))

以下に詳細を記入するか、アイコンをクリックしてログインしてください。

WordPress.com ロゴ

WordPress.com アカウントを使ってコメントしています。 ログアウト / 変更 )

Twitter 画像

Twitter アカウントを使ってコメントしています。 ログアウト / 変更 )

Facebook の写真

Facebook アカウントを使ってコメントしています。 ログアウト / 変更 )

Google+ フォト

Google+ アカウントを使ってコメントしています。 ログアウト / 変更 )

%s と連携中

これは何 ?

Japonia na bakier で「Wydarzenia Strategiczne – Ale Super!」を表示中です。

メタ情報

%d人のブロガーが「いいね」をつけました。