Mononoaware – skomplikowany patos

2012/09/04 § 2件のコメント

Zaczynając już pisać, jeszcze się zastanawiam, czy mogłabym napisać ten wpis.

Ponieważ nie specjalizuję literaturę, ani nie znam japońskiej kultury zbyt dobrze, choć pochodzę z tej kultury i wychowałam się w tej kulturze.

Nie potrafię dokładnie wyjaśnić co to za “Mononoaware”, ale na pewno to się odczuwam. Tak więc tutaj clowo omijam konkretną teorię oraz zdecydowaną definicję. Bo na pewno są ludzie, którzy o niebo dokładniej wyjaśnią co to jest niż ja. To, co piszę tu jest moje osobiste obserwacja, uczucie i opinia.

Według mnie Mononoaware to głębokie wrażenie, które pojawi się gdzieś od środka naszego serca. Miewa się takie wrażenie wtedy, kiedy przede wszystkim jesteśmy spokojni przed pięknem oraz smutkiem.  Piękno i smutek są maleńkie, niepowtarzalne i szybko znikają, a my na to nic nie możemy zrobić ani nie powinniśmy.

Ciągle szukuje się chwilowego, niepowtarzalnego piękna i nie żałuje się / nie boi się wiecznej ciszy.

Myślę, że właśnie teraz jest pora na Mononoaware.

Z mojego osobistego doświadczenia – pod koniec sierpnia kończą się wakacje (夏休み natsu yasumi) i znów musiałam się przyzwyczaić do szkoły. Mam kilka miłych wspomnień z wakacji, ale to już przeszłość. Niebo wygląda coraz wyżej, jesienny zapach stopniowo miksuje się z latem. Jak bawi się pod gołym niebem, to jeszcze jest mi gorąco, ale nie do końca jak na wakacjach. Wszystko gra, ale coś jest trochę nie tak. Czegoś mi brakuje, ale nie wiadomo czego. Troszkę smutno mi się robi, ale nie widzę powodów. Skąd jest to uczucie? Dlaczego tak się czuję? Hm?

Właśnie to jest Mononoaware.

Jako dziecko nie rozumiałam co to za uczucie, ale im dłużej żyję, tym bardziej czuję Mononoaware.

Skromne, ale jak najbardziej istniające wrażenie, na które tylko można powiedzieć “Ahhh” i tylko czemuś dziękuję z całego serca, że trafiłam ten moment, ten obiekt, który teraz widzę. Wg mnie Mononoaware to jakiś bardzo głęboki patos.

Podaję filmiki, które mi pomagałyby w wyjaśnieniu mojego wrażenia Mononoaware.

—–

(Mono No Aware, gra Hammock)

(少年時代 Shounen jidai / Chłopięstwo, śpiewa 井上陽水 Yousui Inue)

(PandaGuru, gra High Five Quintet)

(One more time, one more chance,  śpiewa 山崎まさよし Masayoshi Yamazaki)

—–

Przyjemnego, głębokiego Mononoaware!

§Mononoaware – skomplikowany patos」への2件のフィードバック

  • Weronika より:

    Wydaje mi się, że mononoaware jest czymś bardzo pięknym. Posłuchałam tych piosenek i też są piękne. Jedna z nich jest ze ścieżki dźwiękowej anime “5 cm na sekundę” , muszę je kiedyś obejrzeć, bo wszyscy mówią, że jest wspaniałe. 🙂

    • ayasugi より:

      Bardzo się cieszę, że odczytałaś to, co chciałam opisać. Jak znasz i interesujesz się “5 cm na sekundę”, to ja gorąco polecam. Ja szczerze mówiąc nie za bardzo przypadam na anime, ale uważam, że to jest wspaniałym utworem!:)

Dodaj komentarz (śmiało!:))

これは何 ?

Japonia na bakier で「Mononoaware – skomplikowany patos」を表示中です。

メタ情報