Japończycy wszystkożerni – japońskie chleby

2012/01/12 § 3件のコメント

Co spożywają się Japończycy?

 

Ryż?

 

Prawda.

My jemy ryż dużo więcej niż Polacy i mówiąc szczerze bardzo tęskniłam za japońskim ryżem.

 

Ale nie tylko ryż!

Również jemy chleb, makaron, kukurydzę, ziemniaki… prawie wszystko.

Właściwie myślę, że jesteśmy wszystkożerni, bo jemy ryby surowo, ośmiornicę i tyle krewetek.

(kiedyś czytałam jakiś artykuł – wszystkie krewetki z całego świata pływają do Japonii:P)

 

Kiedyś jedzono wieloryb, teraz na Okinawie usze świnii(choć są dobre!) itd…

(tylko nie psów czy kotów – bo czasami obcokrajowcy krzywdo rozumieją o nas)

Ale chciałabym poświęcić dziś na chleby, szczególnie te, które zostały wymyślone w Japonii.

 

Japończycy historycznie specjalizują przetwarzanie różnych rzeczy.

Na przykład dawno dawno temu importowali nitkę z Chin i eksportowali materiał, tkaniny.

Do Japonii przywędrowano chleb mniej więcej w 16 wieku. Co zaskakujące, to

織田信長 (Nobunaga Oda; 1534-82 japoński shogun, czyli przywódca) ubielwiał chleb i codziennie jadał.

Jednak po niego śmierci Japończycy znowu jadali głównie ryż.

 

1. あんぱん anpan

W epoce Meiji (1868-1912) pewien piekarz (wujek Kimura:))

wymyślił あんぱん (anpan – chleb(bułka) z 餡 an; powiedźmy dżem fasolowy).

Pragnął, żeby chleb byłby popularniej w Japonii i myślał, że może z an byłoby dobre.

Do tej pory jest naprawdę kochany.

 

 

 

2. クリームパン kuriimupan (bułka z kremem)


W latach 1890 pewien piekarz (wujek Nakamura;)) zjadł puff cream (sorry, nie znam tego słowa po polsku) i bardzo się wzruszył.

Potem jemu się zechciało upiec chleb jak puff cream, tak więc składł krem (do ciasta, ten żółty krem) w środku bułki.

Ja osobiście ubielwiam tą bułkę!

 

3. メロンパン melonpan (dosłownie; bułka melonowa)

Ta bułka się pojawiła kiedyś w ciągu 1900-1920. Ale nie wiadomo dokładnie.

Dolna część jest miękka, a górna to twardsza jak ciasteczko do herbaty. Dlaczego ma nazwę “melonowy” to też nie wiadomo, ale najwiarygodniejsza teoria jest tak, że ona ma pięknięcia czy paski jak u melona i z tego wzięła taką nazwę.

 

Też jest bardzo lubiana, nie tylko przez Japończyków, lecz też przez obcokrajowców.

 

Ostatnio bywa się melonpan z kawałeczkami czakolady, z kremem w środku, z nadzieniem czekoladowym, z kawałkami i kremem prawdzywego melona z Hokkaido itd.

(już mam wielką ochotę na słodkie chleby, ale jakoś muszę się trzymać)

 

4. カレーパン kareepan (bułka z curry)

Nie wiadomo od kiedy ona istnieje, ale mówi się, że w 1927 roku kucharz Nakata wymyślił bułkę o takim rodzaju.

 

Jej wygląd wszystko mówi – curry jest w środku. Generalnie jest smażona w głębokim oleju, ale ostatnio unikamy z oleju ze względu zdrowia, tak  że też są pieczone.

 

I tak dalej i tak dalej.

Właściwie dużo jest “japonizowanych chlebów”, a dziś tylko przedstawiłam częściowo.

Gdyby jesteście zainteresowani, to śmiało spróbować własnym językiem:)), bo myślę, że warto!

 

Notatki:

-nazwa do chlebów mamy “パン pan”, a to wzięło z portugalskiego,

bo nasz pierwszy kontakt z chlebem był dzięki Portugalii.

-ostatnio coraz popularniejsze są chleby z mąki ryżowej. Prawie nie ma różnicy od wyglądu,

ale są bardziej miękkie i dobrze smakują.

-widzę różnicę bułek z kremem w każdej piekarnii.

każda piekarnia generalnie czymś specjalizuje; np. kupuję  chleb normalnie w bliskim sklepie,

ale bardzo chętnie pojadę pociągiem do ulubionej piekarni po bułkę z kremem.

Nawet czasopisma od czasu do czasu poświęcą tylko piekarnie z całego miasta, Tokio, lub Japonii.

 

Do zobaczenia!

§Japończycy wszystkożerni – japońskie chleby」への3件のフィードバック

  • Witam 🙂
    nie mogę uwierzyć, że na Pani bloga trafiłam przypadkiem na twitterze.. 😀 W ogóle byłam zdziwiona, gdy znalazłam Japończyków mówiących po polsku, a już Pani blog był ogromnym zaskoczeniem 😉
    i tak sobie powoli, nadrabiam wcześniejsze wpisy 🙂
    tym bardziej, że przyjemnie się czyta..:)
    I przede wszystkim Pani znajomości j. polskiego… byłyśmy z koleżanką pod ogromnym wrażeniem 🙂 i w sumie Pani styl mi się podoba.. jest taki jedyny w swoim rodzaju, oryginalny ;D
    Chlebki wyglądają bardzo smakowicie:) W Warszawie można kupić, podobną drożdżówkę (bułkę) do Kuriimupan. Tyle, że cienka i z twarożkiem w środku.
    Według mnie takim naszym odpowiednikiem słodkich chlebków jest chyba chałka drożdżowa http://zapraszamnaciasto.blox.pl/resource/chalka.JPG .
    Najlepiej smakuje z masłem i dżemem. Ja ją pamiętam z dzieciństwa i na szczęście można ją jeszcze kupić. Tylko trzeba trochę poszukać 😦
    ehh to mój pierwszy komentarz tutaj i obiecuję, że nie ostatni 🙂
    pozdrawiam
    Agata

    • ayasugi より:

      Witam serdecznie!

      Jestem Aya:))
      Bardzo dziękuję za miłe słowa… ja naprawdę się cieszę z Twoich ciepłych słów, dla mnie to czyste przyjemność i motywacja.
      Jeśli chodzi o chałkę drożdżową, to kiedyś dla mnie rogal świętomarciński był wielki hit (dzięki temu i czekoladzie na gorąco śmiesznie przytyłam po pierwszym pobycie w Polsce) i sama wiem, że w Polsce też macie dobre:) Ale tak spokojnie analizując, same ciasto jest trochę inne – to może klimat powoduje – bardziej suche ciasto jest w Polsce, a w Japonii troszeczkę wilgodniejsze… chyba;P

      Bardzo mi miło czytać Twój komentarz. Poza tym na starszy wpis! Arigatou:))
      Pozdrawiam również, do następnego;)
      Aya

  • Washi no Hashi より:

    メロンパン melonpan, to mój ulubiony. Mało jem chleba. Ale jak byłem w Japonii, to jadłem go przez miesiąc codziennie. Polecam innym turystom.

Dodaj komentarz (śmiało!:))

これは何 ?

Japonia na bakier で「Japończycy wszystkożerni – japońskie chleby」を表示中です。

メタ情報

