Tetsuya Chikushi – świetny dziennikarz

2011/10/27 § 2件のコメント

Dzisiaj chciałabym przedstawić jednego z moich ulubionych pisarzy, który się nazywa Tetsuya Chikushi (czytaj Cikusi).

On się urodził w 1935 roku na Kiusiu. Jest absolwentem Uniwersytetu Wasedy – studiował politykoekonomię.

Po studiach pracował w gazecie Asahi, która jest jedna z najpopularnych gazet japońskich. Czyli przede wszystkim on był dziennikarzem. Potem prowadził programy  wiadomoścowe w telewizji, a jednocześnie dużo podróżował po świecie i zawodowo i prywatnie.

W tej książce, o której dzisiaj opiszę, on opowiada różne wspomnienia z podróży, jakie pomysły przechodziło mu do głowy i możemy podglądać w jakim sposób patrzył ten szeroki świat jako dziennikarz, jako Japończyk i jako jeden człowiek.

Książka nazywa się “旅のあとらんだむ” (Tabi no Atorandamu/ “Rozmaite notatki z podróży”) i była wydrukowana w 1988 roku.

Głównie on jechał do Stanów i do Europy. Między innimi właśnie do Polski, ponadto nieraz – przed komunią, podczas niej i po niej.

Pisze, że Polska to bardzo piękny i niesamowicie ciekawy kraj. Oto cytaty – mam nadzieję, że moje tłumaczenia będą rozumiałe;

“… A po Stanach pojechałem do Polski. Poznałem wielu Polaków – moim zdaniem są odważni i najbogatsi na świecie w emocji. Raz są bardzo weseli, a raz są naprawdę smutni.  …”

“… Odwiedziłem rodzinny dom Chopina pod Warszawą. Ponieważ to jest służbowy wyjazd, nie mieliśmy wystarczającego czasu do słuchania fortepianu na ogrodzie. Ale dla mnie to było taki żal, więc postanowiłem się trochę dłużej zostać sam i posłuchałem sobie. Było niestety kiepsko, ale miałem o wiele ciekawsze odkrycie podczas spacerku po lesie przy ogrodzie – ta zatoczka leżąca między ogrodem a lasem straśnie śmierdzi. Domyślam się, że ta woda jest z jakiejś fabryki koło tu, skoro Polska jest taka rozwinięta. Chociaż ten kraj oficjalnie chwali się, że mimo szybkiego rozwoju w nich nie było zanieczyszczeń. Gdyby Chopin w tej chwili tu żył, to nie mógłby w ogóle kompozytować. A z tego co ja słyszałem, to te zanieczyszczenia były ukryte przez władzę. …”

“… Znowu wybrałem się do Polski. Wtedy było pod stanem wojennym i zobaczyłem straszny widok – nie do wiary! – w sklepach nic, dosłownie nic nie ma. Ale na pewno tu, w tym warszawskim sklepie kupiłem te przepiękne szklanki kilka lat temu. Nie odczułem się ani trochę energii od miasta, ani od całego kraju – stan wojenny czy sama wojna lub wojska szkodzą ambicji ludzi i samej kultury. …”

“… Wcześniej byłem na festywalu filmowym w Gdańsku. Kino polskie to dla mnie tak jak pudełko pudełko skarbów. Za każdym razem po oglądaniu odbywały się dyskusje. Ja też jako dziennikarz zadałem bardzo ostre pytania. A reżyser ten odpowiada – Bardzo Panu dziękuję za taką tolerancyjną i łagodną recenzję. – Co to za gorąca dyskusja! …”

Mam wrażenie, że Chikushi wiele razy jechał do Polski i widział Polskę bez różowych okuralów jak u turystów. Sama bardzo się zdziwiłam z tego, że jest sporo opowiadań z Polski w tej książce.

Dalej jeszcze będę pisała o nim oraz jego książce, ale już chce mi się spać, więc do zobaczenia, dobranoc 🙂

タグ: , ,

§Tetsuya Chikushi – świetny dziennikarz」への2件のフィードバック

  • ななか より:

    Bardzo cieszy mnie, że tak interesujesz się Polską. Autor tej książki musiał wiele doświadczyć podczas swoich podróży. Odwiedzenie Polski za czasów komuny musiało być dla niego szczególnie wartościowym doświadczeniem, gdyz pewnie był jednym z niewielu japończyków, którzy do nas przyjechali. Takie były czasy, gospodarka była kierowana przez władzę, każdy musiał mieć po równo, więc do sklepów przychodziło się z karteczkami na dany produkt, a tam pustki, każdy był kontrolowany. Czy w Japonii kiedykolwiek panował komunizm?

    • ayasugi より:

      Dziękuję za Twój komentarz. To mój ulubiony wpis, tak że jest nam bardzo miło, że do tego wpisu dotarłaś! Starsi Japończycy, którzy byli/są w Polsce podczas komuny i starsi Polacy mi opowiadają jak wyglądało wtedy, ale szczerze mówiąc dla mnie ciężko w to uwierzyć, że naprawdę tak było w tym kraju. W Japonii komunizmu w podobnym stylu też było od 1938 roku. Podobny styl pod tym kątem, że władza starała się skierować gospodarkę, żeby każdy miał po równo(ryż, sos sojowy, cukier, sól itd.).Czasem ironicznie mówiono, że Japonia to najbardziej udany kraj komunistyczny na świecie – ponieważ nadal jest sporo osób z klasy średniej(społecznej)…

Dodaj komentarz (śmiało!:))

これは何 ?

Japonia na bakier で「Tetsuya Chikushi – świetny dziennikarz」を表示中です。

メタ情報

